Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 215

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite 2  Karttaote
  Liite 3  Asemapiirros ja sijainti
  Liite 4  Kaavaote
  Liite 5  Kaavamerkinnät ja määräykset
  Liite 6  ELY-keskuksen lausunto

 

Suunnittelutarveratkaisu kiinteistölle 936-409-10-190, aurinkovoimala

 

KH 26.06.2023 § 215  

109/10.03.00.03/2023  

 

 

Valmistelija Kaavoitus ja kehittämispäällikkö

 

Lähtökohtatiedot:

 

Hakija Tuulen Voima Oy

 

Rakennuspaikka:

Kunta: Virrat

Kiinteistö: 936-409-10-190-M602

Pinta-ala: 3,05ha (paneelikenttä n.1,5ha)

Osoite: Kotalantie 89, 34800 VIRRAT

 

Rakennustoimenpide:

 

Suunnittelutarveratkaisu aurinkoenergiatuotantoalueen rakentamiseen

 

Tuulen Voima Oy hakee maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaista suunnittelutarveratkaisua aurinkoenergia tuotantoalueen rakentamiseen Virtain kaupungissa sijaitsevaan osoitteeseen Kotalantie 89 . Hakemuksen mukainen suunnitelma sisältää aurinkopaneelien sijoittamisen noin 1,5 ha alueelle sähköaseman viereen.

 

Hanke sijoittuu kiinteistölle 936-409-10-190.

 

Rakentamisrajoitus:

 

Maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n 3 momentin, Virtain kaupungin ra­ken­nus­jär­jes­tyk­sen 6 luvun ja Virtain Keskustaajaman osa­yleis­kaa­van mukainen suunnittelutarvealue.

 

Suunnittelutarvealueella luvan arviointi perustuu maankäyttö- ja ra­ken­nus­lain 137 §:ssä säädettyihin erityisiin edellytyksiin:

 

  1. ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai aluei­den käytön muulle järjestämiselle;
  2. on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien to­teut­ta­mi­sen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saa­vu­tet­ta­vuu­den kannalta; ja
  3. on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luon­non- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä vir­kis­tys­tar­pei­den turvaamista.

 

Toimivalta:

 

Virtain kaupungin hallintosäännön liitteen mukaisesti suun­nit­te­lu­tar­ve­rat­kai­sus­ta päät­tää kaupunginhallitus.

 

Hakijan perustelut:

 

Tuulen Voima Oy aikoo rakentaa Virtain kaupungissa sijaitsevaan osoitteeseen Kotalantie 89 pinta-alaltaan noin 1,5 ha käsittävän aurinkovoimalan. Voimala koostuu paneelikentästä, jossa on aurinkopaneeleja aseteltuna riveissä itä-länsi suuntaisiin terästelineisiin. Paneelit suunnataan etelään ja ne kallistetaan 25-40 asteen kulmaan. Aurinkovoimalan alue aidataan ja aita jää kiinteistön rajojen sisäpuolelle. Aurinkovoimalan alueella sijaitsee myös laitesuoja, jonka sisälle sijoitetaan puiston tarvitsema muuntaja ja voimalan toiminnan valvonta-, hallinta- ja tiedonkeruulaitteita.

 

Alueen kuivatukseen ei ole tarpeellista tehdä oleellisia muutoksia.

Kulku alueelle järjestetään alueen länsilaitaan tulevan tien kautta. Varsinainen kulku voimalalle tulee tapahtumaan viereisen kiinteistön kautta, jossa sijaitsee Koillis-Satakunnan Sähkön varikko. Tulevan rakennuspaikan kohdalla oleva liittymä Kotalantielle säilytetään, joskin siitä ei kuljeta voimalan alueelle aktiivisesti muuten kuin rakennusaikana.

Koillis-Satakunnan Sähkö on ostanut rakennuspaikan kiinteistön ja vuokraa siitä voimalan tarvitseman tontin tytäryhtiölleen Tuulen Voima Oy:lle, jolloin molemmat kiinteistöt omat saman omistajan omaisuutta.

 

Alue, jolle aurinkovoimalaa suunnitellaan, on merkitty Virtain kaupungin Keskustaajaman oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa (9.11.2015) merkinnällä M eli Maa- ja metsätalousvaltainen alue. Maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle ei voida suoraan myöntää lupaa aurinkovoimalan rakentamiselle. Hankkeelle suunnittelutarveratkaisua sillä perusteella, että esitetylle rakennuspaikalle toteutettuna aurinkovoimala palvelee valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa esitettyä tavoitetta siirtyä kohti uusiutumiskykyistä energiahuoltoa. Se on myös linjassa alueidenkäyttötavoitteiden kanssa siltä osin, että suunnitellun rakennuspaikan aurinkovoimalan sähkösiirto voimalasta sähköasemalle ei vie lisää maata pois muusta käytöstä johtoalueeksi.

 

Hankealueen länsipuolella on teollisuuden aluetta ja pohjoispuolella kulkee voimajohdot. Suurin osa alueen asutuksesta keskittyy hankealueen eteläpuolella sijaitsevan Kotalantien eteläpuolelle. Suunnitellun rakennuspaikan länsipuolen maisemaa hallitsee ennestään energiantuotantoon kuuluvat rakennukset ja rakenteet, jolloin rakennuspaikalle toteutettuna voimalan vaikutukset maisemaan ja ympäristöön jäävät vähäisiksi. Nyt esitetty paikka aurinkovoimalan rakentamiselle on siten sopiva maisemalliselta kannalta. Tontti näkyy maisemassa Kotalantieltä ja alueesta itään sijoittuvien rakennusten pihapiiristä. Etelästä tarkasteltuna voimala jää pääosin tien taakse. Idästä ja tieltä tarkasteltuna voimalan kohdalla maisemassa on taustalla sähköasema ja sähköyhtiön varikko, joten voimala sopii maisemallisesti vasten tulevaa taustaansa. Tien varteen rakennettuna voimala myös viestii Virtain kaupungista ja Koillis-Satakunnan Sähköstä osana ympäristöystävällistä energiaa käyttävien ja tuottavien toimijoiden joukkoa, joka on positiivinen viesti ohitse kulkevalle liikennevirralle.

Rakennuspaikan itäpuoleisten kiinteistöjen väliin jätetään luontainen kasvillisuus, joka ennestään vähentää mahdollisia maisema- ja viihtyisyyshaittoja.

 

Maisemavaikutuksiin voidaan vaikuttaa lähiseudulla tehtävillä metsänhoitotoimenpiteillä, lähialueen kasvillisuudella ja puustolla sekä valitulla paneeliteknologialla ja alueen aitaamisella. Aurinkovoimapuiston sähkönsiirto toteutetaan maakaapeloinnein, jolloin sähkönsiirrosta ei aiheudu lisämaisemahaittaa.

Hankealue on vanhaa peltoaluetta, joka ei ole aktiivikäytössä. Alueen pohjois- ja lounaisnurkassa on pienet metsäkaistaleet.

Alueen tarkastelussa alueella ei ole ollut havaittavissa erityisiä luontoarvoja eikä alueella ole näkynyt eläinten polkuja tai muusta alueen ympäröivää aluetta korkeammista luontoarvoista viestiviä merkkejä. Hankealue ei sijaitse Natura- tai luonnonsuojelualueilla. Alueella ei ole myöskään Metsätietokeskuksen tietojärjestelmän mukaan metsälain erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Lähin Metsälain 10 §:n mukainen kohde (pienvesistöjen välittömät lähiympäristöt) sijaitsee alueelta johtavan uoman varrella luoteessa noin 800 metrin etäisyydellä.

 

Alueella ei myöskään ole paikanpäällä tehdyn arvioinnin perusteella erityistä virkistysarvoa tai arvoa osana kulttuurimaisemaa. Hankealue ei sijoitu kulttuuriympäristön kannalta arvokkaalle alueelle tai arvokkaalle maisema-alueelle. Alueella ei ole tunnettuja muinaisjäännöksiä tai rakennussuojelukohteita.

 

Hankealue ei sijoitu luokitelluille pohjavesialueille. Lähin pohjavesialue sijaitsee heti Kotalantien eteläpuolella (Puttosharju, 1-luokka). Aurinkovoimalaitokset eivät vaadi erityisiä hulevesijärjestelmiä päällystämättömällä alueella. Aurinkovoimalaitoksen ja hankealueen itäpuolella kulkevaan uomaan jätetään riittävä kasvittunut suojavyöhyke. Kasvittunut suojavyöhyke toimii myös näkösuojana ja vähentää mahdollista viihtyisyyshaittoja itäpuoleisille kiinteistöille.

 

Vähäisen alueen ottaminen M-alueesta energiantuotantoon ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Kaava-aineiston mukaan Kotalantien eteläpuolen tiiviimmältä asutuskeskittymältä kulkee kaavan pohjoisosan MY-alueelle tärkeä viheryhteys. Tärkeä viheryhteys on esitetty kaava-aineistoon kapeana reittinä. Voimalaitos ei kuitenkaan tuki tätä reittiä vaan vastaavaa maata jää laitoksen itäpuolelle. Aurinkovoimalasta katsoen suoraan Kotalantien eteläpuolella ei myöskään ole juurikaan yhtenäisiä viheralueita vaan asuin- ja pientalojen alue (AP) sekä lännemmässä teollisuuteen varattua aluetta (TPY), jolloin yhtenäinen viheryhteys kaavan pohjoisosista Puttosharjulle ja etelään kulkee idempää kuin kaavaselostuksessa on esitetty.

 

Esitettävä rakennuspaikka on soveltuva paikka aurinkovoimalalle, sillä kyseinen tontti ei sovellu yhtä hyvin muuhun maankäyttötarkoitukseen sähköaseman ja voimalinjan läheisyyden takia. Myös tontin itään päin mennessä pehmeäksi muuttuva maaperä ei suosi tontin käyttöönottoa muunlaiseen rakentamiseen.

 

Kaavoitustilanne:

 

Pirkanmaan maakuntakaavassa alue on osoitettu osittain työpaikka alue rajauksen viereen ja ehdollisen työpaikka-aluerajauksen sisäpuolelle.

 

Merkinnällä osoitetaan seudullisesti merkittävät ja toimialarakenteeltaan monipuoliset liike- ja toimistorakentamiseen tai tuotantotoimintaan varatut alueet, joiden toteuttaminen edellyttää jonkin suunnittelumääräyksessä esitetyn ehdon täyttymistä. Mikäli aluetta ei ole erikseen mainittu suunnittelumääräyksessä, merkintä osoittaa toteutukseltaan maakuntakaavan suunnittelukauden loppupuolelle ajoitettavat työpaikkojen alueet. Suunnittelumääräys: Aluetta koskevat kaikki työpaikka-alueen suunnittelumääräykset

 

Työpaikka-alueen Suunnittelumääräys: Alueen suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota tarkoituksenmukaiseen toteutusjärjestykseen ja yhdyskuntarakenteen eheyteen sekä joukkoliikenteen järjestelyihin ja toimiviin kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiin. Alueelle ei tule osoittaa merkittävää määrää uutta asumista eikä asumiseen saa kohdistua merkittäviä ympäristöhäiriöitä.

 

Osayleiskaava-alue on kokonaisuudessaan suunnittelutarvealuetta (MRL16§), lukuunottamatta asemakaavoitettuja alueita ja rantavyöhykettä (rantaosayleiskaava-alue) .

 

Kiinteistö sijoittuu Virtain keskustaajama osayleiskaavan M-alueelle.(Maa ja metsätalousvaltainen alue).Ranta-alueilla ei sallita rakentamista (MRL 43.2 §), missä rakennusoikeus on siirretty kantatilan muille alueille ja osoitettu kaavakartalla erillisinä rakennuspaikkoina. Alueen rakentamisessa noudatetaan rakennusjärjestystä.

 

Uusien rakennuspaikkojen pääsytiet tulee johtaa ensisijaisesti olemassa olevien liittymien kautta yleiselle tielle. Vierekkäisten rakennuspaikkojen kulku tulee ensisijaisesti tapahtua samasta liittymästä.

 

Rakennuspaikkojen vesi-,jätevesi-, ja jätehuollossa on noudatettava voimassa olevia viranomaismääräyksiä ja järjestettävä huolto siten, ettei synny vesistöjen ja pohjaveden pilaantumisvaaraa. Kiinteiden jätteiden keräyksessä ja käsittelyssä tulee noudattaa kaupungin yleisiä jätehuoltomääräyksiä. Jätevesijärjestelmää koskeva suunnitelma on liitettävä rakennus- tai toimenpidelupahakemukseen tai rakentamista koskevaan ilmoitukseen.

 

Alueella ei ole voimassa ole­vaa ase­ma­kaa­vaa.

 

Kuuleminen ja saadut lausunnot

 

Rakennuspaikan rajanaapureita on kuultu 17.05.2023 lähetetyllä kirjeellä. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta on lisäksi tiedotettu 13.04.2023 kuulutuksella kaupungintalon ilmoitustaululla ja 13.04.2022 ilmestyneessä Suomenselän Sanomat -lehdessä. Rakennushankkeen hakemuspapereihin on ollut mahdollisuus tutustua 13.4.04-27.4.2023 välisenä aikana Virtain kaupungintalolla.

 

Määräaikaan 27.04.2023 mennessä hanketta koskevia muistutuksia ei jätetty. Yksi muistutus tuli määräajan jälkeen ja siinä naapuri 936-409-10-67 toivoo pensaiden ym. istuttamista näkösuojaksi.

 

Ely-keskus on lausunnossaan linjannut, että jatkossa alueella tulee huolehtia riittävän pohjois-eteläsuuntaisen viherverkoston säilymisestä ja vahvistamisesta luonnonmonimuotoisuuden kannalta arvokkaiden alueiden välillä.

 

Erityistä huomiota tulee kiinnittää vesistövaikutuksiin, vettä sitovan kasvillisuuden pysyvä poistaminen ja maaperän muokkaaminen kasvattavat kiintoaine- ja ravinnekuormia, millä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia alueen vesitalouteen, valuntoihin ja valumavesien laatuun.

 

Huomiota tulee kiinnittää käytettyjen materiaalien ja voimala-alueen jälkihoitoon voimalan käytön päätyttyä. Aurinkopaneelivalinnoissa tulee kiinnittää huomiota erityistä huomiota parhaan mahdollisen tekniikan valintaan.

 

Maisemallisten vaikutusten arvioidaan olevan paikallisia, suunnittelualueen vieressä sijaitsee ennestään sähköyhtiön asema ja varikko.Kaapeloinnit suoritetaan maakaapelointina.

 

Valtatien suojaalueelle ei saa sijoittaa rakennuksia eikä rakenteita. Kulku alueelle tulee järjestää sähköaseman liittymän kautta. Maatalousliittymää voidaan pelastusajoneuvojen osalta.

 

Suunnittelussa tulee ottaa huomioon paloturvallisuusriskit ja ottaa rakentamisessa huomioon aurinkosähköjärjestelmien paloturvallisuusohjeissa annettuihin rakentamistapaohjeisiin.

 

Ely toteaa, että suunnittelutarveratkaisua voidaan puoltaa.

 

Lausunto liitteenä.

 

Pelastusviranomaiselta on pyydetty rakennusvalvonnan toimesta lausunto. Hakija on antanut vastineen pelastusviranomaisen lausuntoon ja tehnyt muutokset varsinaiseen rakennuslupahankkeen yhteyteen.

 

 

Esitetään, että kaupunginhallitus päättää myöntää suunnittelutarveratkaisun kiinteistölle 936-409-10-190.

 

 

 Perustelut:

 

 Suunnittelutarveratkaisua haetaan aurinkovoimalan muodostamiselle sähköaseman viereen, valtatien 23 varteen. Kiinteistö on yleiskaavan M- aluetta (maa- ja metsätalousvaltainen alue), jossa ei ole ase­ma­kaa­vaa. Esitetty hanke ei muodosta poikkeusta olemassaolevaan rakennuskantaan ja ympäristöön, kunhan uusien rakennusten ja rakennelmien tyylissä ja sijoittelussa otetaan riittävästi huomioon olemassa oleva rakennuskanta  ja maisemalliset seikat.

 

 Tavoitteena on rakentaa n. 1,5ha kokoinen aurinkovoimalaitos. Alue aidataan ja kulkutiet alueelle toteutetaan olemassa olevia reittejä hyödyntäen.

 

 Suunniteltu hanke ei vaikeuta kaavojen toteutumista, laatimista tai alueen muuta järjestämistä jatkossa.

 

 Suunnittelutarveratkaisun myöntäminen kiinteistölle ei aiheuta merkittäviä muutoksia maisemaan ja ympäristöön tai suuria muutoksia muuhun infraan. Maisemalliset vaikutukset jäävät paikallisiksi. Aurinkovoimala sijoitetaan riittävän etäälle naapurien rajoista ja pyritään toteuttamaan siten että vaikutukset maisemaan, luontoon ja ympäristöön jäisivät mahdollisimman pieneksi. Edelle mainitut asiat käsitellään vielä tarkemmin suunnittelutarveratkaisua seuraavissa rakennusluvissa, missä käydään aurinkovoimalan, sijoittelu ja tontin muut toiminnot yksityiskohtaisemmin läpi.

 

 Suunnittelutarveratkaisun toimenpiteet täyttävät MRL  137 §:n 1-3 koh­tien asettamat edellytykset. Maakuntakaavassa alueen ym­­ris­tö on osoitettu työpaikka-alueeksi/ehdolliseksi työpaikka-alueeksi. Koh­de­kiin­teis­töl­tapahtuvilla rakentamistoimenpiteillä ei ole mer­kit­­vää vaikutusta ympäristöönsä tai sen alueen tulevaan suun­nit­te­luun, kunhan ne otetaan riittävän hyvin huomioon myös rakennuslupaharkinnassa.

 

Naapurin kuulemisten yhteydessä on tuotu tilan 936-409-10-67 taholta esille että aurinkovoimalaitoksen ja naapurikiinteistön välille tulisi kasvattaa esim pensasaita näkösuojaksi.

 

Muita kommentteja tai huomautuksia ei tullut.

 

Asemapiirustuksen mukainen rakenteiden sijoittelu ja tontin muut järjestelyt ovat Virtain rakennusjärjestyksen mukaisia ja siten hyväksyttävissä.

 

Suunnittelutarveluratkaisua vastaavat rakennusluvat tulee hakea rakennusvalvonnasta. Rakennusluvassa käydään tarkemmin läpi rakentamiseen liittyvät yksityiskohdat sekä määritellään aurinkovoimalaitoksen sijainti/rakennelmien paikat maastoon virallisen sijainninmerkinnän yhteydessä.

 

Lisäksi edellytetään ottamaan huomioon ne seikat, mitä viranomaislausunnoissa on ilmi tuotu.

 

 

 Johtopäätös:

 

 Edellä mainitut seikat huomioonottaen suunnittelutarveratkaisu voidaan myöntää.

 

 Em. perustein suunnittelutarveratkaisun myöntäminen täyttää MRL 137 §:n 1-3 kohdissa esitetyt erityisedellytykset.

 

 

 Päätöksen antaminen:

 

 Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen ja päätös on voimassa kak­si vuotta lainvoimaisuuspäivästä.

 

 

 Tiedottaminen:

 

 Hakija

 Rakennusvalvonta

 Tekninen toimi

 Pirkanmaan ELY-keskus

Naapuri 936-409-10-67

 

 

 Sovelletut oikeusohjeet:

 

 MRL 16 §:n 3 mom., MRL 137 §, Laki eräistä naapuruussuhteista, Hal­lin­to­la­ki 45 §:n 1 mom., Virtain kaupungin rakennusjärjestys ja hal­lin­to­sään­tö sekä Virtain kaupungin rakennusvalvontataksa.

 

Maksut:

 

Virtain kaupungin rakennusvalvontataksan 10 §:n mukaan 610 €.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Viitanen Henna

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus toteaa, että edellä mainitut MRL:n 137§ mukaiset edellytykset täyttyvät rakennushankkeessa ja päättää tehdä rakennushanketta koskevan myönteisen päätöksen.

 

Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Eila Kalliomäki saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn alkaessa klo 17.23.

Kaupunginhallituksen jäsenet Pentti Tikkanen, Keijo Kaleva ja Aimo Mäkinen  poistuivat kokouksesta esteellisinä tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Perusteet: Tikkanen hallintolaki 28.1 § kohta 5; yhteisöjäävi, Mäkinen hallintolaki 28.1 § kohta 5; yhteisöjäävi, Kaleva hallintolaki 28.1 § kohta 5; yhteisöjäävi.

Kaavoitus- ja kehittämispäällikkö Mika Aalto oli läsnä asiantuntijana Teamsin välityksellä tämän pykälän käsittelyn ajan.

(Liite 3/215 § karttaote, asemapiirros ja sijainti, kaavaote, kaavamerkinnät ja määräykset sekä lausunto)

 

Lisätietoja Kaavoitus ja kehittämispäällikkö Mika Aalto puh. 044 715 1250,  sähköposti: etunimi.sukunimi@virrat.fi

 

Jakelu  Hakija

 Rakennusvalvonta

 Tekninen toimi

 Pirkanmaan ELY-keskus

Naapuri 936-409-10-67

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa