Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Teknisten palveluiden lautakunta
Pöytäkirja 24.05.2022/Pykälä 51

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

Vuoden 2022 yksityistieavustukset

 

TEKPALV 24.05.2022 § 51  

174/10.03.01.06/2022  

 

 

Valmistelija Rakennusmestari

 

 Virtain kaupungin yksityisteiden hoidon ja kunnossapidon avus­ta­mi­seen  hyväksytään seuraavat avustusperiaatteet:

 

Yksityistielle myönnetään avustusta vakituisen asutuksen (yksi ympärivuotinen asuttu kiinteistö) perusteella. Avustusta ei myönnetä mökkiteille. Avustettavan tien vähimmäispituus on 500 metriä.

 

Harkinnanvaraisesti voidaan myöntää avustusta muun liikenteellisen merkityksen perusteella. Tällaisia ovat mm. tien tieverkostollinen ase­ma (tie yhdistää kaksi tai useampia teitä) tai jos muiden kuin tie­osak­kai­den liikennemäärä on tien kokonaisliikenteestä huomattava.

 

Erityisistä syistä voidaan tapauskohtaisesti  avustaa teitä, jotka ovat al­le 500 metriä. Erityisiä syitä voivat olla mm. invaliditeetti tai sairaus (terveysvi­ran­omai­sen lausunnon mukaan). Silta tai luonnon olo­suh­teis­ta johtuvat poikkeukselliset syyt kuten luonnon katastrofi, tulva tai maanvyöry.

 

Mikäli vakituinen asutus tien vaikutusalueella loppuu, avustus lak­kau­te­taan seuraavan kalenterivuoden alussa.

 

Tarkemmat avustuskelpoisuusehdot, kunnossapitoluokkien määritys ja laskentamenettely, pysyvän asutuksen pääsyteiden ohjeistus, avus­tuk­sen hakumenettely, hyväksyttävät kustannukset ja avus­tuk­sen määräytyminen  seuraavasti:

 

Avustuskelpoisuuden ehtoja

Yksityistie on yksityistielain 84 §:n perusteella avustuskelpoinen, jos

tietä koskevien asioiden hoitoa varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset, kuten lain 50 §:ssä edellytetään.

 

Tiellä on paikkakunnalla huomattava liikenteellinen merkitys tai se on tarpeel­li­nen pysyvän asutuksen pääsytienä vähintään vii­den­sa­dan met­rin matkalla ja sen vaikutuspiirissä on vähintään yksi py­sy­väs­ti asut­tu talous.

 

Tien tai sen osa ei ole avustuskelpoinen, jos

 -se on pelkästään maa- tai metsätalouskäytössä (viljelytie, metsätie)

 -se johtaa pelkästään vapaa-ajan asunnoille (mökeille)

-se on asemakaava-alueella (ranta-asemakaavoja lukuun ottamatta)

 

Pysyvän asutuksen pääsytie on avustuskelpoinen vain viimeiseen pysyvästi asuttuun talouteen saakka. Tällaisella tiellä myös avus­tet­ta­van parantamishankkeen täytyy olla pysyvän asutuksen käyt­­mäl­lä tienosalla. Mikäli tiellä on merkittävästi muiden, kuin tieosakkaiden ai­heut­ta­maa läpikulkuliikennettä, on tie avustuskelpoinen koko pi­tuu­del­taan. 

 

Kunnossapitoluokkien määritys

Kunnossapitoavustusta saavat tiet jaetaan neljään kun­nos­sa­pi­to­luok­kaan. Rekisteröimättömien avustuskelpoisten teiden kohdalla nou­da­te­taan kunnossapitoluokan 4 ehtoja. Luokitusta tehtäessä on käy­tet­ty pohjana yksityisteiden valtionavustuskelpoisuusohjeita.  Tien kunnossapitoluokka määrätään sen kunnossapitotarpeen pe­rus­teel­la.

 

Tien kunnossapitoluokka määritellään seuraavin perustein:

 

Tien tai sen osan kunnossapitoluokka määritetään

val­tion­avus­tus­kel­poi­suus­ha­ke­muk­ses­sa esitettyjen ja tarkastettujen

"vai­ku­tus­alu­een maankäyttö ja liikennetietojen" -perusteella. Liikennettä ai­heut­ta­vis­ta tekijöistä saa pisteitä seuraavan laskentakaavan mukaisesti:

P= A/3 + B/12 + C/150 + D/1000 + E/15 + F/5 + G/7 + H*I/5*L + J*I/50*L, jossa

 

P =  kokonaispistemäärä

A =  pysyvästi asuttujen talouksien lukumäärä

B =  vapaa-ajan asuntojen lukumäärä

C =  peltopinta-ala hehtaareina

D =  metsäpinta-ala hehtaareina

E =  kevyt linjaliikenne ajoneuvoina viikossa

F =  raskas linjaliikenne ajoneuvoina viikossa

G =  läpikulkuliikenne ajoneuvoina vuorokaudessa

H =  raskas erityisliikenne ajoneuvoina viikossa

J =  kevyt erityisliikenne ajoneuvoina viikossa

I =  erityiskohteen etäisyys tien tai sen osan alkupäästä                            kilometreinä

L =  tien tai sen osan pituus kilometreinä

 

Erityisliikenteellä tarkoitetaan tien varrella sijaitseviin koulutus-, pal­ve­lu- tai tuotantolaitoksiin sekä terminaaleihin suuntautuvaa lii­ken­net­tä.

 

Jos tie jakautuu liikenteellisesti selvästi erilaisiin osiin, kun­nos­sa­pi­to­luok­ka määritetään kullekin osalle erikseen. Erillistä määritystä ei kui­ten­kaan tehdä alle kilometrin pituiselle tien osalle.

 

Laskennassa saatu pistemäärä pyöristetään lähimpään täyteen

ko­ko­nais­lu­kuun. Tien kunnossapitoluokka määräytyy saadun pis­te­mää­rän perusteella seuraavasti:

 

Pistemäärä   Kunnossapitoluokka

vähintään 20  =20  1

10-19  =10 mutta <20 2

4 - 9  =4 mutta < 10 3

alle 4  <4  4

 

Laskennalliset kunnossapitokustannukset

Laskennallisia kunnossapitokustannuksia määritettäessä läh­­koh­ta­na käytettävät kunnossapidon kustannukset ovat vuoden 2002

kus­tan­nus­ta­sos­sa 910 euroa/km. Maarakennuskustannusindeksin

muu­tok­sen mukainen kustannustaso 2015/9 on 1275 euroa/km. Kustannusindeksi tarkistetaan neljän vuoden välein. Kus­tan­nus­in­dek­si tarkistettu vuonna 2022.

 

Kunnossapitoluokittain kilometrikustannukset määritetään   käyttäen

seu­raa­via kertoimia.

Kunnossapitoluokka  Kerroin

  1 1,50

  2 1,25

  3 1,00

  4 0,75

 

Ennen uuden luokituksen käyttöönottoa avustusta hakevien tie­kun­tien liikenteelliset ja muut luokitukseen tarvittavat tiedot päivitetään ajantasaisiksi. Mikäli tiekunnissa tapahtuu pysyvän asutuksen muu­tok­sia, tai muita merkittäviä muutoksia on luokitusta tarkasteltava vuo­sit­tain. Muilta osin tarkastelut tehdään neljän vuoden välein.

 

Enimmäisavustuksen suuruus

Tien kunnossapitoavustuksen suuruus määräytyy laskennallisesti tien tai tien osien kunnossapitoluokkien perusteella (YksTA 13 §)

 

Vuonna 2011 työryhmän esittämät enimmäiskustannukset ja kunnossapitoluo­kat, sekä indeksillä tarkistetut enimmäiskustannukset ovat seuraavat.

    

Kunnossapitoluokka

            v. 2016 €/km

            v. 2022 €/km

Kunnossapitoluokka 1

                 1913,20 €

                 2016,50

Kunnossapitoluokka 2

                 1594,30 €

                 1680,40 €

Kunnossapitoluokka 3

                 1275,45 €

                 1344,30

Kunnossapitoluokka 4

   956,60 €

                 1008,25

 

Pysyvän asutuksen pääsytiet

Pysyvän asutuksen pääsytienä pidetään yksityistieasetuksen 8§:n mu­kaan asutuksen pääasiallista kulkuyhteyttä paikalliseen hallinto- tai palvelukeskukseen.

 

Avustuskelpoisuuden ehtona on, että tie tai sen osa toimii tällaisena pääsytienä yhtäjaksoisesti yhteensä vähintään 500 metrin matkalla. Tien vaikutuspiirissä on oltava vähintään yksi pysyvästi asuttu ta­lous.

Pysyvästi asuttuna taloutena pidetään asuntoa, jossa asutaan ym­­ri vuoden ja joka on väestölain (507/1993) väes­­tie­to­jär­jes­tel­mään tallennettu asuinpaikka. (YksTA 8§)

 

Hakumenettely ja hyväksyttävät kustannukset

Kunnossapitoavustusta voivat hakea järjestäytyneet tiekunnat.

 

Avustushakemus liitteineen tuli jättää Virtain kaupungin tekniselle osas­tol­le 1.4.2022 mennessä. Hakemus oli saatavilla myös osoitteessa www.virrat.fi/tekniset palvelut.

 

Tiekunnan on liitettävä hakemukseen jäljennös tiekunnan tilinpäätöstiedois­ta (huom. alkuperäiset tositteet säilytetään tiekunnan

ar­kis­tos­sa mahdollista tarkastusta varten).

 

Edelleen tiekuntien on liitettävä avustushakemukseen jäljennös tie­kun­nan vuosikokouksen pöytäkirjasta, josta ilmenee kun­nos­sa­pi­to­vuo­den tilien tarkastus ja vastuuvapauden myöntäminen ti­li­vel­vol­li­sil­le. Poikkeusolojen vuoksi vuoden 2021 avustushakemukseen ei tar­vit­se liittää vuosikokouksen pöytäkirjaa, mikäli vuosikokousta ei ole voi­tu järjestää. Kun­nos­sa­pi­to­kus­tan­nuk­siin hy­väk­sy­tään myös kohtuulliset hallintokustannukset (kirjanpito yms.). Pe­rus­pa­ran­nus­hank­kei­den avustus on harkinnanvaraista ku­ten hoito- ja kunnossapitokustannuksetkin.

 

Avustusta myönnetään vuotuisiin kunnossapitokuluihin to­teu­tu­nei­den kustannusten perusteella. Mikäli toteutuneet kustannukset ylit­­vät kunnossapitoluokan laskennalliset kustannukset käytetään

avus­tus­pe­rus­tee­na laskennallisia kustannuksia.

 

 

Avustuksen määräytyminen

Avustuksen taso määräytyy vuosittain kaupungin valtuuston päät­­män määrärahan puitteissa.

Tienpitäjältä edellytetään kussakin tapauksessa vähintään 20%

oma­vas­tuu­osuut­ta hoito- ja kunnossapitokustannuksissa.

 

Virtain kaupungilla on hyväksytty seuraavat avustusperiaatteet:

 

Teknisen lautakunnan vuoden 2022 talousarviossa on varattu

yk­si­tyis­tie­avus­tuk­siin ja perusparannushankkeisiin 221.900 euron

mää­­ra­ha.

 

Tekninen lautakunta myöntää vuosittain avustusta yksityisteiden

tien­pi­­jil­le toteutuneiden kunnossapitomenojen mukaan.

Avustusta jaettaessa käytetään 2011 hyväksyttyjä avustusehtoja.

 

Avustukset teittäin pykälän liitteenä.

 

 

Esittelijä Tekninen johtaja Jussi Lähteenmäki

 

Päätösehdotus Teknisten palveluiden lautakunta päättää myöntää yksityisteiden tienpitoon kunnossapitoavustusta seuraavasti:

 

 Tieryhmä I tiekunnat, liite 1

hakemuksien lukumäärä 138 kpl

teiden yhteispituus 374,34 km

tiekuntien ilmoittamat kustannukset 501.806,35 €

teknisen lautakunnan hyväksymät kustannukset 400.940,53 €

avustukset yhteensä 220.117,46 €

 

 Kolmen tiekunnan avustus ehdollisena, kunnes tilinpäätöstiedot on toimitettu.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin

 

Lisätietoja Rakennusmestari Antti Salminen, puh. (03) 485 1362,

 etunimi.sukunimi@virrat.fi 

 

Jakelu  Tiekunnat 

 

 Esteelliset tiekunnittain:

 

-          Armi Rajala: 118. Hietikko

-          Ari Rajamäki: 15. Niinimäki, 22. Koivisto, 36. Aho, 245. Ilvesniemi

-          Pasi Aho: 1. Koro - Pirttimäki, 116. Kallioniemi

-          Jussi Helin: 69. Purra

-          Auli Arpiainen: 47. Kortesuontie, 244. Sipilä - Vaskisalo

-          Riitta Mäki: 26. Rintamäki

-          Anssi Nyman: 345. Rajaniemi

 

Esteelliset poistuivat kokouksesta vuorollaan kunkin tien yksityistieavustusta päätettäessä.

 

Tämän pykälän osalta toisena pöytäkirjantarkastajana toimi varsinaisten tarkastajien esteellisyyden ajan Riitta Mäki.

 

Varapuheenjohtajana puheenjohtajan esteellisyyden ajan toimi Riitta Mäki.

.


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa