RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Teknisten palveluiden lautakunta
Pöytäkirja 24.05.2022/Pykälä 51
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Vuoden 2022 yksityistieavustukset
TEKPALV 24.05.2022 § 51
174/10.03.01.06/2022
Valmistelija Rakennusmestari
Virtain kaupungin yksityisteiden hoidon ja kunnossapidon avustamiseen hyväksytään seuraavat avustusperiaatteet:
Yksityistielle myönnetään avustusta vakituisen asutuksen (yksi ympärivuotinen asuttu kiinteistö) perusteella. Avustusta ei myönnetä mökkiteille. Avustettavan tien vähimmäispituus on 500 metriä.
Harkinnanvaraisesti voidaan myöntää avustusta muun liikenteellisen merkityksen perusteella. Tällaisia ovat mm. tien tieverkostollinen asema (tie yhdistää kaksi tai useampia teitä) tai jos muiden kuin tieosakkaiden liikennemäärä on tien kokonaisliikenteestä huomattava.
Erityisistä syistä voidaan tapauskohtaisesti avustaa teitä, jotka ovat alle 500 metriä. Erityisiä syitä voivat olla mm. invaliditeetti tai sairaus (terveysviranomaisen lausunnon mukaan). Silta tai luonnon olosuhteista johtuvat poikkeukselliset syyt kuten luonnon katastrofi, tulva tai maanvyöry.
Mikäli vakituinen asutus tien vaikutusalueella loppuu, avustus lakkautetaan seuraavan kalenterivuoden alussa.
Tarkemmat avustuskelpoisuusehdot, kunnossapitoluokkien määritys ja laskentamenettely, pysyvän asutuksen pääsyteiden ohjeistus, avustuksen hakumenettely, hyväksyttävät kustannukset ja avustuksen määräytyminen seuraavasti:
Avustuskelpoisuuden ehtoja
Yksityistie on yksityistielain 84 §:n perusteella avustuskelpoinen, jos
tietä koskevien asioiden hoitoa varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset, kuten lain 50 §:ssä edellytetään.
Tiellä on paikkakunnalla huomattava liikenteellinen merkitys tai se on tarpeellinen pysyvän asutuksen pääsytienä vähintään viidensadan metrin matkalla ja sen vaikutuspiirissä on vähintään yksi pysyvästi asuttu talous.
Tien tai sen osa ei ole avustuskelpoinen, jos
-se on pelkästään maa- tai metsätalouskäytössä (viljelytie, metsätie)
-se johtaa pelkästään vapaa-ajan asunnoille (mökeille)
-se on asemakaava-alueella (ranta-asemakaavoja lukuun ottamatta)
Pysyvän asutuksen pääsytie on avustuskelpoinen vain viimeiseen pysyvästi asuttuun talouteen saakka. Tällaisella tiellä myös avustettavan parantamishankkeen täytyy olla pysyvän asutuksen käyttämällä tienosalla. Mikäli tiellä on merkittävästi muiden, kuin tieosakkaiden aiheuttamaa läpikulkuliikennettä, on tie avustuskelpoinen koko pituudeltaan.
Kunnossapitoluokkien määritys
Kunnossapitoavustusta saavat tiet jaetaan neljään kunnossapitoluokkaan. Rekisteröimättömien avustuskelpoisten teiden kohdalla noudatetaan kunnossapitoluokan 4 ehtoja. Luokitusta tehtäessä on käytetty pohjana yksityisteiden valtionavustuskelpoisuusohjeita. Tien kunnossapitoluokka määrätään sen kunnossapitotarpeen perusteella.
Tien kunnossapitoluokka määritellään seuraavin perustein:
Tien tai sen osan kunnossapitoluokka määritetään
valtionavustuskelpoisuushakemuksessa esitettyjen ja tarkastettujen
"vaikutusalueen maankäyttö ja liikennetietojen" -perusteella. Liikennettä aiheuttavista tekijöistä saa pisteitä seuraavan laskentakaavan mukaisesti:
P= A/3 + B/12 + C/150 + D/1000 + E/15 + F/5 + G/7 + H*I/5*L + J*I/50*L, jossa
P = kokonaispistemäärä
A = pysyvästi asuttujen talouksien lukumäärä
B = vapaa-ajan asuntojen lukumäärä
C = peltopinta-ala hehtaareina
D = metsäpinta-ala hehtaareina
E = kevyt linjaliikenne ajoneuvoina viikossa
F = raskas linjaliikenne ajoneuvoina viikossa
G = läpikulkuliikenne ajoneuvoina vuorokaudessa
H = raskas erityisliikenne ajoneuvoina viikossa
J = kevyt erityisliikenne ajoneuvoina viikossa
I = erityiskohteen etäisyys tien tai sen osan alkupäästä kilometreinä
L = tien tai sen osan pituus kilometreinä
Erityisliikenteellä tarkoitetaan tien varrella sijaitseviin koulutus-, palvelu- tai tuotantolaitoksiin sekä terminaaleihin suuntautuvaa liikennettä.
Jos tie jakautuu liikenteellisesti selvästi erilaisiin osiin, kunnossapitoluokka määritetään kullekin osalle erikseen. Erillistä määritystä ei kuitenkaan tehdä alle kilometrin pituiselle tien osalle.
Laskennassa saatu pistemäärä pyöristetään lähimpään täyteen
kokonaislukuun. Tien kunnossapitoluokka määräytyy saadun pistemäärän perusteella seuraavasti:
Pistemäärä Kunnossapitoluokka
vähintään 20 =20 1
10-19 =10 mutta <20 2
4 - 9 =4 mutta < 10 3
alle 4 <4 4
Laskennalliset kunnossapitokustannukset
Laskennallisia kunnossapitokustannuksia määritettäessä lähtökohtana käytettävät kunnossapidon kustannukset ovat vuoden 2002
kustannustasossa 910 euroa/km. Maarakennuskustannusindeksin
muutoksen mukainen kustannustaso 2015/9 on 1275 euroa/km. Kustannusindeksi tarkistetaan neljän vuoden välein. Kustannusindeksi tarkistettu vuonna 2022.
Kunnossapitoluokittain kilometrikustannukset määritetään käyttäen
seuraavia kertoimia.
Kunnossapitoluokka Kerroin
1 1,50
2 1,25
3 1,00
4 0,75
Ennen uuden luokituksen käyttöönottoa avustusta hakevien tiekuntien liikenteelliset ja muut luokitukseen tarvittavat tiedot päivitetään ajantasaisiksi. Mikäli tiekunnissa tapahtuu pysyvän asutuksen muutoksia, tai muita merkittäviä muutoksia on luokitusta tarkasteltava vuosittain. Muilta osin tarkastelut tehdään neljän vuoden välein.
Enimmäisavustuksen suuruus
Tien kunnossapitoavustuksen suuruus määräytyy laskennallisesti tien tai tien osien kunnossapitoluokkien perusteella (YksTA 13 §)
Vuonna 2011 työryhmän esittämät enimmäiskustannukset ja kunnossapitoluokat, sekä indeksillä tarkistetut enimmäiskustannukset ovat seuraavat.
Kunnossapitoluokka | v. 2016 €/km | v. 2022 €/km |
Kunnossapitoluokka 1 | 1913,20 € | 2016,50 € |
Kunnossapitoluokka 2 | 1594,30 € | 1680,40 € |
Kunnossapitoluokka 3 | 1275,45 € | 1344,30 € |
Kunnossapitoluokka 4 | 956,60 € | 1008,25 € |
Pysyvän asutuksen pääsytiet
Pysyvän asutuksen pääsytienä pidetään yksityistieasetuksen 8§:n mukaan asutuksen pääasiallista kulkuyhteyttä paikalliseen hallinto- tai palvelukeskukseen.
Avustuskelpoisuuden ehtona on, että tie tai sen osa toimii tällaisena pääsytienä yhtäjaksoisesti yhteensä vähintään 500 metrin matkalla. Tien vaikutuspiirissä on oltava vähintään yksi pysyvästi asuttu talous.
Pysyvästi asuttuna taloutena pidetään asuntoa, jossa asutaan ympäri vuoden ja joka on väestölain (507/1993) väestötietojärjestelmään tallennettu asuinpaikka. (YksTA 8§)
Hakumenettely ja hyväksyttävät kustannukset
Kunnossapitoavustusta voivat hakea järjestäytyneet tiekunnat.
Avustushakemus liitteineen tuli jättää Virtain kaupungin tekniselle osastolle 1.4.2022 mennessä. Hakemus oli saatavilla myös osoitteessa www.virrat.fi/tekniset palvelut.
Tiekunnan on liitettävä hakemukseen jäljennös tiekunnan tilinpäätöstiedoista (huom. alkuperäiset tositteet säilytetään tiekunnan
arkistossa mahdollista tarkastusta varten).
Edelleen tiekuntien on liitettävä avustushakemukseen jäljennös tiekunnan vuosikokouksen pöytäkirjasta, josta ilmenee kunnossapitovuoden tilien tarkastus ja vastuuvapauden myöntäminen tilivelvollisille. Poikkeusolojen vuoksi vuoden 2021 avustushakemukseen ei tarvitse liittää vuosikokouksen pöytäkirjaa, mikäli vuosikokousta ei ole voitu järjestää. Kunnossapitokustannuksiin hyväksytään myös kohtuulliset hallintokustannukset (kirjanpito yms.). Perusparannushankkeiden avustus on harkinnanvaraista kuten hoito- ja kunnossapitokustannuksetkin.
Avustusta myönnetään vuotuisiin kunnossapitokuluihin toteutuneiden kustannusten perusteella. Mikäli toteutuneet kustannukset ylittävät kunnossapitoluokan laskennalliset kustannukset käytetään
avustusperusteena laskennallisia kustannuksia.
Avustuksen määräytyminen
Avustuksen taso määräytyy vuosittain kaupungin valtuuston päättämän määrärahan puitteissa.
Tienpitäjältä edellytetään kussakin tapauksessa vähintään 20%
omavastuuosuutta hoito- ja kunnossapitokustannuksissa.
Virtain kaupungilla on hyväksytty seuraavat avustusperiaatteet:
Teknisen lautakunnan vuoden 2022 talousarviossa on varattu
yksityistieavustuksiin ja perusparannushankkeisiin 221.900 euron
määräraha.
Tekninen lautakunta myöntää vuosittain avustusta yksityisteiden
tienpitäjille toteutuneiden kunnossapitomenojen mukaan.
Avustusta jaettaessa käytetään 2011 hyväksyttyjä avustusehtoja.
Avustukset teittäin pykälän liitteenä.
Esittelijä Tekninen johtaja Jussi Lähteenmäki
Päätösehdotus Teknisten palveluiden lautakunta päättää myöntää yksityisteiden tienpitoon kunnossapitoavustusta seuraavasti:
Tieryhmä I tiekunnat, liite 1
hakemuksien lukumäärä 138 kpl
teiden yhteispituus 374,34 km
tiekuntien ilmoittamat kustannukset 501.806,35 €
teknisen lautakunnan hyväksymät kustannukset 400.940,53 €
avustukset yhteensä 220.117,46 €
Kolmen tiekunnan avustus ehdollisena, kunnes tilinpäätöstiedot on toimitettu.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin
Lisätietoja Rakennusmestari Antti Salminen, puh. (03) 485 1362,
etunimi.sukunimi@virrat.fi
Jakelu Tiekunnat
Esteelliset tiekunnittain:
- Armi Rajala: 118. Hietikko
- Ari Rajamäki: 15. Niinimäki, 22. Koivisto, 36. Aho, 245. Ilvesniemi
- Pasi Aho: 1. Koro - Pirttimäki, 116. Kallioniemi
- Jussi Helin: 69. Purra
- Auli Arpiainen: 47. Kortesuontie, 244. Sipilä - Vaskisalo
- Riitta Mäki: 26. Rintamäki
- Anssi Nyman: 345. Rajaniemi
Esteelliset poistuivat kokouksesta vuorollaan kunkin tien yksityistieavustusta päätettäessä.
Tämän pykälän osalta toisena pöytäkirjantarkastajana toimi varsinaisten tarkastajien esteellisyyden ajan Riitta Mäki.
Varapuheenjohtajana puheenjohtajan esteellisyyden ajan toimi Riitta Mäki.
.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |