Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupapalvelulautakunta
Pöytäkirja 21.09.2023/Pykälä 48

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Liite 2  OAS Vermassalo 21.8.2023

 

Lausunto Vermassalon tuulivoimapuiston osayleiskaavahankkeen osallistumis- ja arviointiohjelmasta

 

LUPALV 21.09.2023 § 48  

356/11.00.03/2023  

 

 

Valmistelija Rakennustarkastaja Kimmo Jokinen

 

PERUSTIEDOT

Virtain kaupunki, kaupunginhallitus pyytää lausuntoa Vermassalon tuulivoimahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS) 30.9.2023 mennessä.

 

Hankealue n. 4200 ha sijoittuu Virtain kaupungin keskustaajamasta noin yhdeksän kilometrin etäisyydelle Vermasjärven länsipuolelle. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 345 metriä ja yksikköteho noin 7-10 MW. Vaihtoehdossa 1 koko hankealueelle rakennetaan 25 tuulivoimalaa. Vaihtoehdossa 2 hankealueelle rakennetaan 21 voimalaa. Vaihtoehdossa 3 hankealueelle alueelle rakennetaan 20 voimalaa. Vaihtoehdossa 0 hanketta ei toteuteta. YVA-menettelyn on tarkoitus edetä samanaikaisesti alueen kaavoituksen kanssa.

 

SÄHKÖNSIIRTO

Tuulivoimapuiston sähkönsiirto on suunniteltu toteutettavan yhdessä joko Ilmattaren Tuuramäen tuulivoimahankkeen kanssa tai ABO Wind Oy:n Myyränkankaan tuulivoimahankkeen kanssa joko 110 kV tai 400 kV ilmajohdolla. Liittymispiste olisi Kristiinankaupunki-Nokia voimajohtolinjan yhteyteen rakennettava uusi Parkanon 400 kv tai 110 kv kytkinlaitos, jonka tarkkaa sijaintia ei ole vielä päätetty.

 

ASUTUS

Hankealueen ympäristö on pääosin harvaan asuttua maaseutumaista asutusta sekä metsätalousaluetta. Maaseutumaista asutusta ulottuu myös hankealueelle. Lähimmät pienkylät sijoittuvat hankealueen länsipuolelle Kurjenkyläntien varteen ja Kurjenjärven rannalle. Etäisyys on lähimmillään noin 3 kilometriä lähimmästä voimalasta. Alle 10 kilometrin etäisyydelle hankevaihtoehdon 1 voimaloista sijoittuu kaksi kylää. Noin 3 kilometrin etäisyydelle hankealueen kaakkoispuolelle sijoittuu Korpelanperänkylä, ja noin 7 kilometrin etäisyydelle hankealueen itäpuolelle Herraskylä. Alle 10 kilometrin etäisyydelle sijoittuu yksi taajama: Virtain keskusta hankealueen itäpuolella lähimmillään noin 7 kilometrin etäisyydellä voimaloista.

 

KAAVOITUS

Hankealueella on voimassa Pirkanmaan maakuntakaava 2040. Hankealuetta koskee erinäiset maakuntakaavan merkinnät

 

Lisäksi on syytä huomioida, että Pirkanmaan maakuntakaavassa 2040 tv1-tuulivoima-alueet, joille on mahdollista sijoittaa kymmenen tai useampia voimaloita, on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 33 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus, myös Vermaa on tämän puitteissa nyt jo tuon rajoituksen piirissä.

 

Vireillä vaihemaakuntakaava, jonka vaikutusalue koskee myös hankealuetta. Vireillä olevassa vaihemaakuntakaavassa tarkastellaan muun muassa tuulivoimatuotannon, niiden sähkönsiirron, turvetuotannon sekä metsä- ja maatalouden merkintöjä.

Tuulivoima-alueella ei ole voimassa olevia tai vireillä olevia asemakaavoja.

Hankealueella ei ole ennestään voimassa olevia yleiskaavoja. Osayleiskaava laaditaan MRL 77 a §:n mukaisena yleiskaavana, jolloin sitä voidaan käyttää suoraan rakennuslupien myöntämisen perusteena.

 

 

OSALLISTUMIS- JA ARVIOINTISUUNNITELMA

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) laaditaan kaavoituksen alkaessa osana kaavatyön ohjelmointia. Siinä esitetään suunnitelma osallistumisen ja muun vuorovaikutuksen järjestämisestä sekä vaikutusten arvioinnista. (MRL 63 §) Osallistumis- ja arviointisuunnitelma tehdään ennen muuta asukkaita, järjestöjä, kunnan ja valtion viranomaisia sekä muita osallisia varten. Sen tulisi antaa perustiedot kaavahankkeesta ja sen valmisteluprosessista niin, että osalliset voivat arvioida kaavan merkitystä ja tarvetta osallistua sen valmisteluun.

 

Hankkeen osallisia ovat alueen maanomistajat ja ne , joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaiset ja yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (MRL 62§).

 

Käytännössä on kuitenkin vaikea määritellä tarkasti, kuka on osallinen ja kuka ei. Siksi on tärkeää huolehtia hyvällä tiedottamisella siitä, että tieto kaavoituksen alkamisesta leviää laajasti.

 

Esittelijä Rakennustarkastaja Kimmo Jokinen

 

Päätösehdotus Lupapalvelulautakunta toteaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman olevan asianmukainen. OAS:ia tulee tarkentaa asianmukaisesti prosessin kuluessa.

 

Päätös Lupapalvelulautakunta hyväksyi ehdotuksen.

 

Lisätietoja Rakennustarkastaja Kimmo Jokinen

 kimmo.jokinen@virrat.fi

 

Jakelu kaupunginhallitus 30.9.2023 mennessä

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa