Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 20.02.2023/Pykälä 11

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Valtuustoaloite kehäratahankkeen edistämisestä

 

KH 23.01.2023 § 26 

 

 

 

Valmistelija kaupunginjohtaja

 

Valtuuston kokouksessa 3.8.2020 jätettiin valtuustoaloite Kehäratahankkeen edistämisestä. Aloitteessa esitetään mm. seuraavaa: Virtain kaupunki ryhtyisi aktiivisesti edistämään ns. Suomen kehärata-hanketta. Kyseinen rataosuus tarkoittaa Porin ja Parikkalan välistä rataosuutta, joka kulkee Virtain kaupungin alueen halki.

 

Radalla ei ole ollut junaliikennettä lähes neljäänkymmeneen vuoteen. Keskustelut radan avaamisesta ovat olleet pinnalla jo yli kymmenen vuotta. Pori-Parkano-Haapamäki  -radan avaamista selvitettiin vuonna 2012 EU:n osarahoittamassa Bothnian Green Logistic Corridor -hankkeessa.

 

Pori-Parkano-Haapamäki (PPH) -ratatyöryhmä perustettiin vuonna 2014. Ryhmään kuuluu edustajia Satakunnan, Pirkanmaan ja Keski-Suomen liitoista, kauppakamareista, raideliikennekäytävän kunnista (Pori,

Pomarkku, Kankaanpää, Jämijärvi, Parkano, Keuruu, Virrat) sekä Porin

satamasta.Työryhmä seuraa rataverkon ja raideliikenteen kehittämistä, suunnittelee ja toteuttaa PPH-ratayhteyttä koskevaa edunvalvontaa, ja on mm. teettänyt raideliikennekäytävän uudelleenkäyttöönottoa koskevia selvityksiä. Virtain kaupungin edustajana työryhmässä on toiminut kaupunginhallituksen puheenjohtaja Reijo Koskela.

 

Ratatyöryhmä toteutti Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskus Oy:n hallinnoimana EU-hankkeena vuonna 2017 valmistuneen Vihreä rahtirata -selvityksen. Selvityksen laati Ramboll, ja siinä tarkasteltiin LNG/LBG-kaasuvetureiden käyttömahdollisuuksia ja - tarpeita erityisesti vähäliikenteisten ratojen osalta sekä PPH-radan soveltuvuutta kaasuveturikäyttöisen tavaraliikenteen pilottiratakohteeksi. Hankkeen johtopäätöksiä esiteltiin mm. Liikenne- ja viestintäministeriölle, silloiselle Liikennevirastolle ja rata-alueen kansanedustajille.

 

Marraskuussa 2019 kokouksensa yhtenä johtopäätöksenä PPH-ratatyöryhmä totesi, että vallitsevassa tilanteessa ratayhteyden kuljetuspotentiaalista ja käyttöönoton mahdollisuuksista oli tarpeen tehdä nyt jatkoselvitys. Selvityksessä otettiin huomioon aiemman, v. 2017 valmistuneen Vihreä rahtirata -työn tulokset sekä johtopäätökset, ja jatkettaisiin siitä painottaen erityisesti elinkeinoelämän tarpeita ja kooten ajantasaista tietoa poikittaissuuntaisten raideliikenneyhteyksien kehittämisestä osana ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamistyötä. Teemoina oli logistiikka, ilmasto, huoltovarmuus, elinkeinoelämä ja innovaatiot sekä uuden hallitusohjelman mukaiset tavoitteet ratahankkeeseen liittyen. Vihreä rahtirata 2.0 -jatkoselvitystyön hallinnoi Parkano-Kihniön elinkeinoyhtiö Kehitys-Parkki Oy. Myös Virtain kaupunki osallistui tähän hankkeeseen.

 

Virtain kaupunki on edelleen mukana ratatyöryhmässä, jonka puitteissa työtä edistetään.  

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Viitanen Henna

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee edellä esitetyn tiedoksi ja esittää valtuustolle, että se merkitsee asian aloitteena loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti keskustelun jälkeen.

 

Lisätietoja Kaupunginjohtaja Henna Viitanen, puh. 044-715 1201, sähköposti: etunimi.sukunimi@virrat.fi

 

Jakelu Valtuusto

 

KV 20.02.2023 § 11  

45/00.01.01.01/2023  

 

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee asian aloitteena loppuun käsittelyksi.

 

Päätös Kaupunginvaltuusto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

Lisätietoja Kaupunginjohtaja Henna Viitanen, puh. 044-715 1201, sähköposti: etunimi.sukunimi@virrat.fi

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa