Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupapalvelulautakunta
Pöytäkirja 25.05.2022/Pykälä 17

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Poikkeamishakemus terassin rakentamiseen kiinteistölle Justeeri 936-406-3-147

 

LUPALV 25.05.2022 § 17  

326/10.03.00.02/2022  

 

 

Valmistelija Kaavoitus ja kehittämispäällikkö

 

Hakija: -------------

 

Hakemus: Saunarakennuksen terassin rakentaminen

 

Rakennuspaikka:

Kunta: Virrat

Kiinteistö: 936-406-3-147 Justeeri

Pinta-ala: maapinta-ala 5794m2 vesipinta-ala 11374m2

Osoite: --------------------------------

 

Poikkeaminen:

 

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on edellyttänyt poikkeamisluvan hakemista päätöksellään 21/0260/2 saunarakennuksen terassille.

 

Kaavoitustilanne:

 

Kiinteistö 936-406-3-147 sijaitsee Toisveden rantaosayleiskaavan alueella. Rantaosayleiskaavan on vahvistettu Virtain kaupunginvaltuustossa 27.3.2006. Rantaosayleiskaavan kiinteistökohtaiset rantarakennusoikeudet perustuvat kantatilamitoitukseen. Rantaosayleiskaava on oikeusvaikutteinen.

 

Ranta-osayleiskaavassa kohdekiinteistö muodostuu loma-asuntoalueesta (RA) ja vähäisissä määrin M-alueesta. Tontin edessä olevasta vesialueesta W n.1,13 ha kuuluu samaan kiinteistöön. RA-alue on tarkoitettu omarantaista loma-asutusta varten.

 

Uusien lomarakennuspaikkojen vähimmäis pinta-ala tulee on 3000m2. Maanmittaustoimituksella rakennuspaikaksi ennen tämän kaavan laatimista muodostettu tila voi olla vähimmäispinta-alaltaan pienempikin.

 

Lomarakennuspaikkojen kokonaisrakennusoikeus on 150 krsm2. Kun lomarakennuspaikan pinta-ala on vähintään 5000 m2 ja lomarakennuksen etäisyys rantaviivasta on vähintään 40m, on rakennuspaikan kokonaisrakennusoikeus 200 krsm2.

 

Alle 2000 m2:n suuruisten lomarakennuspaikkojen rakennusoikeus on 5 % rakennuspaikan pinta-alasta.

 

Rakennuspaikka ja rakentaminen:

 

Kiinteistön kokonaispinta 1,7168 ha . Toistaiseksi kiinteistöllä ei ole rakennettu kuin rantasauna.

 

Sauna terasseineen on alun perin luvitettu 2015. Sittemmin haettiin toimenpidelupaa terassin laajennukselle joka kumottiin hallinto-oikeudessa päätöksellä 21/0260/2  Diar 00187/20/4114 . Terassille edellytettiin haettavaksi poikkeuslupa. Saunan rakennuslupa vanheni 2020 ja saunalle käsiteltiin rakennusvalvonnan toimesta uusi rakennuslupa 2022, tällä kertaa ilman terasseja, koska niiden osalta vaadittiin hallinto-oikeuden toimesta poikkeamislupaa. Tässä poikkeamislupahakemuksessa käsitellään siis vain alkuperäinen, jo kertaalleen rakennusluvassa hyväksytty terassi. Tämä poikkeamislupahakemus ei koske luvituksen kohteena 2018 ja 2019 esitettyä ja kumottua laajennusta.

 

Hakijan perustelut poikkeamiselle:

 

Haettu terassimalli kuuluu talotoimittajan tyyppitalomalliin (Honkatalot / Polar) ja sijoittuu rakennuksen kolmelle eri sivulle suhteellisen pieninä pinta-aloina, ei yhtenä suurena kokonaisuutena. Terassi palvelee rakennuksen sivuilla käytännössä pelkästään liikkumista, ei oleskelua. Eli sivuterassit ovat käyttötarkoitukseltaan sisäänkäyntitasoja, järven puoleinen päätyterassi oleskelualuetta.

 

Naapurien kuuleminen:

 

Naapuri 936-406-3-146 on jättänyt huomautuksen.

 

Muilla naapureilla ei ole huomautettavaa hankkeesta.

 

Liitteet:

 

Sijaintikartta

Osayleiskaavakartta ja määräykset

Asemapiirros

Julkisivupiirros

Pohjapiirros

Leikkauspiirros

Virtain kaupungin rakennusjärjestys

 

 

Esittelijä Ympäristötarkastaja Hanna Honkanen

 

Päätösehdotus Lupapalvelulautakunta myöntää poikkeamisluvan hakemuksen mukaisesti. Poikkeamislupa koskee vain suunnitelmissa esitettyä hanketta. Mahdolliset muut olemassaolevat rakennelmat jotka vaativat lupaa tulee poistaa tai niille tulee hakea erikseen lupaa.

 

Perustelut:

 

Poikkeamisen edellytykset ja erityiset syyt:

 

Tämä poikkeamislupa koskee ainoastaan saunarakennuksen piirustuksissa esitettyä terassia ja kulkuyhteyksiä,muut naapurin huomautuksessa esille tuodut asiat käsitellään tarpeen mukaan omina valvonta-asioinaan.

 

Maankäyttö ja rakennuslain (MRL) 171 § 1 momentin mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetyssä tai sen nojalla annetuista rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

 

MRL 171 § 2 momentin mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää jos se;

1. aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

2. vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

3. vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

4. johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö-tai muita vaikutuksia.

 

MRL 174 §:n mukaisesti kunnan on perusteltava poikkeamispäätös siten kuten hallintolaissa (434/2003) säädetään. Kunta voi poikkeamispäätöksessään määrätä ehtoja poikkeamiselle.

 

Toisveden rantaosayleiskaavassa kiinteistö 936-406-3-147 on osoitettu loma-asuntoalueeksi (RA). Saunarakennuksen terassin koolle ja muodolle ei anneta kaavassa, eikä Virtain rakennusjärjestyksessä erikseen tarkempia ohjeita, rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle (MRL 171§ 1 kohta).

 

Rakennusluvan yhteydessä arvioidaan luvitettavan rakennuksen esitetyn terassin määrä ja sen kohtuullisuus. Myöhemmin erikseen rakennettavat terassit ovat vaatineet sijainnista ja hankkeen laajuudesta riippuen joko ilmoituksen tai toimenpideluvan.

 

Saunarakennuksen kerrosala saa olla enintään 30 m2 tai neljäsosa päärakennuksen kerrosalasta. Kerrosalan lisäksi saunarakennuksessa voi olla 10 m2: n suuruinen avokuisti. Saunarakennuksen parven korkeus saa olla enintään

Virtain rakennusjärjestys 2003

 

Rakennusjärjestyksessä puhutaan 10m2 suuruisen avokuistin rakentamisesta. Kuistille ei ole tarkempaa määritelmää maankäyttö ja rakennuslaissa, mutta yleisesti sillä käsitetään joko umpinaista tai avoinaista katettua sisäänkäyntiä, joka yleensä on vähintään kaiteilla aidattu alue.

 

Monen muun kunnan rakennusjärjestyksessä puhutaan kuistin sijasta katetusta sisäänkäynnistä,katoksen pinta-alasta tai katetun terassin pinta-alasta. Virtain rakennusjärjestyksessä puhutaan ainoastaan avokuistista. Avokuistin erottaa katetusta sisäänkäynnistä lähinnä siitä, että siinä on pilarien lisäksi kaiteet ja oma lattiansa.

 

Poikkeamisluvan kohteena on rakennusta kiertävät terassit ja kulkuyhteydet, jotka ovat tavanomaisia, eivätkä mitenkään poikkeavia muiden valmistajien vastaavista. terassit ovat myös kuuluneet alkuperäiseen saunan rakennuslupakokonaisuuteen, jolle myönnettiin rakennuslupa 2015 lupatunnuksella 15-66-R. Naapuri ei huomauttanut tuolloin terasseista. Sittemmin terassiin haettiin 37 m2 laajuista laajennuslupaa 2018 ja 2019 lupatunnuksin 18-24-T ja 19-218-T. Luvat ovat rauenneet. Tätä laajennusta ei käsitellä tässä poikkeamisluvassa.

 

Hallinto-oikeus on päätöksellään 21/0260/2 Diar 00187/20/4114 rinnastanut Virtain rakennusjärjestyksen mainitun 10 m2 avokuistin koskemaan kaikkea terassia ja kumonnut toimenpideluvan terassin laajennukselle. Saunarakennuksen rakennuslupa meni vanhaksi ja sille käsiteltiin uusi rakennuslupa. Saunan rakennuslupa käsiteltiin ilman terasseja ja kulkuyhteyksiä hallinto-oikeuden päätöksen vuoksi luvalla 22-30-R.

 

Tämä poikkeamislupa koskee siis rakennuksen alkuperäisesti luvitettuja ja rakennettuja terasseja. Avokuistiksi ei voida katsoa kaikkea terassia tai edes kaikkea rakennuksen katon lappeen alle jäävää tilaa. Terassin sopiva koko kiteytyy kohtuullisuuden arviointiin. Terassi/kulkuyhteydet kiertää saunarakennusta kolmelta seinustalta n. 2,5 m leveydeltä.

 

Haettu terassimalli kuuluu talotoimittajan tyyppitalomalliin ja sijoittuu rakennuksen kolmelle eri sivulle suhteellisen pieninä pinta-aloina, ei yhtenä suurena kokonaisuutena. Terassi palvelee rakennuksen sivuilla käytännössä pelkästään liikkumista, ei oleskelua. Sivuterassit ovat käyttötarkoitukseltaan sisäänkäyntitasoja, järven puoleinen päätyterassi oleskelualuetta.Päätyterassin oleskelualueen katon alle jäävä alue on 14,1 m2 kooltaan, rakennuksen lappeiden alle jää 13,4 m2 terassia ja näiden yli jäävä osa, pääsosin kulkureittejä on kooltaan ~20m2.

 

Kohteella ei ole MRL 171 §:n 2 momentin mukaisia luonnonsuojelullisia tarpeita, eikä sillä ole MRL 171 §:n 3 kohdassa esitettyjä vaikutuksia.

 

Johtopäätökset:

 

Poikkeaminen vastaa MRL 171 §:n 1-4 kohdissa esitettyjä vaatimuksia. Rakentaminen täyttää Toisveden rantaosayleiskaavan ja Virtain kaupungin rakennusjärjestyksen vaatimukset,eikä ole ristiriidassa niiden kanssa.

 

Päätöksen antaminen:

 

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen ja päätös on voimassa kaksi vuotta lainvoimaisuuspäivästä. Päätöstä vastaavaa rakennus tai toimenpidelupaa on haettava Virtain kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselta luvan voimassaoloaikana.

 

Tiedottaminen:

 

Hakija

Pirkanmaan ELY-keskus

Huomautuksen tehnyt

Virtain kaupungin rakennusvalvonta

 

Maksut:

 

Virtain kaupungin rakennusvalvontataksan 10 §:n mukaan 610 €

 

Sovelletut oikeusohjeet:

 

Maankäyttö- ja rakennuslaki 44 §, 45 §, 171 § ja 174 §, hallintolaki 45 § 1 momentti ja Virtain kaupungin rakennusvalvontaksa.

 

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

Lisätietoja Kaavoitus- ja kehittämispäällikkö

 Mika Aalto 044-7151250, etunimi.sukunimi@virrat.fi

 

Jakelu Hakija

 Pirkanmaan Ely-keskus

 Huomautuksen tehnyt

 Virtain kaupungin rakennusvalvonta


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa