Dynasty tietopalvelu Haku RSS Virtain kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Teknisten palveluiden lautakunta
Pöytäkirja 11.10.2023/Pykälä 102

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

Esitys saostus- ja umpikaivolietteen jätetaksaksi 1.1.2024 / Lausuntopyyntö

 

TEKPALV 11.10.2023 § 102  

407/14.06.01.00/2023  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja

 

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2024 voimaan tulevaa kunnan vastuulle kuuluvan saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaa. Taksa sisältää luettelon lietteen käsittely- ja kuljetushinnoista sekä muista maksuista koskien mm. Virtain kaupunkia.

 

Jätehuoltolautakunta varaa toimialueen kunnille mahdollisuuden antaa lausuntonsa asiasta. Mahdolliset lausunnot pyydetään toimittamaan jätehuoltolautakunnalle viimeistään 9.11.2023 klo 15.45 mennessä.

 

Yleistä kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksasta

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Jätelain 32 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä vakinaisessa asunnossa, vapaa- ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto sekä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, mikäli se kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa.

 

Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella on käytössä kunnan järjestämä lietteenkuljetus. Poikkeuksena on Nokian kaupunki, jossa saostus- ja umpisäiliölietteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämänä.

 

Jätehuoltolautakunta päättää kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksassa lietteen kuljetus- ja käsittelymaksuista siltä osin kuin ne kuuluvat kunnan jätehuoltojärjestelmään. Tämä taksaesitys koskee jätehuoltolautakunnan toimialueen kaikkia kuntia, pois lukien Nokian kaupungin alueen lietteen kuljetus- ja lisätyöhinnat, joista päättää kukin kuljettaja itse.

 

Jätelain vaatimukset jätetaksalle

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen.

 

Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksan valmistelu ja päätöksenteko

Saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat saostus- ja umpisäiliölietteen eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut 18.9.2023 jätehuoltolautakunnalle 1.1.2024 voimaan tulevan saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmisteluaineiston.

 

Käsittelyssä on nyt esitys saostus- ja umpisäiliölietteiden jätemaksutaksaksi 1.1.2024 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

 

Jätelain 79 §:n mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain 41 §:n mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa 1.1.2024 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

 

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

 

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

 

Jätetaksan rakenne

Jätemaksu koostuu lietteen kuljetuksesta, lietteen käsittelystä ja mahdollisista kiinteistökohtaisista lisämaksuista. Kuljetusmaksu sisältää keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen vastaanottopaikalle. Kuljetusmaksu määräytyy tyhjennetyn lietetilavuuden perusteella.

 

Käsittelymaksu määräytyy tilavuusperusteisesti. Tilavuus laskutetaan poiskuljetettuna saostus- ja umpisäiliölietemääränä 0, 5 kuutiometrin tarkkuudella. Käsittelymaksu määräytyy kiinteistön sijaintikunnan jätevedenpuhdistamon tai jätehuoltoviranomaisen hyväksymän muun vastaanottopaikan vastaanottohinnoittelun perusteella. Pirkkalan osalta noudatetaan Tampereen Veden vastaanottohintaa, Vesilahden osalta Lempäälän Veden vastaanottohintaa ja Juupajoen osalta Oriveden jätevedenpuhdistamon vastaanottohintaa.

 

Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusmaksut

Pienempien enintään 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään noin 10 prosentin korotusta ja vastaavasti suurempien yli 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään keskimäärin noin 11 prosentin korotusta. Korotusesitys johtuu siitä, että saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetuskustannukset ovat nousseet yleisen kustannusinflaation, urakkasopimusten mukaisten kuljetusindeksien sekä kuljetusten kilpailuttamisen vuoksi. Korotusesitykset on laadittu taksaesitykseen kustannusvastaavasti per kaivoluokka.

 

Esitetty muutos vaikuttaisi lietesäiliöiden tyhjennyshintaan siten, että esimerkiksi säännöllisessä tyhjennyksessä olevan 0-6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi 10,11 euroa (alv 0%) vuodelle 2024. Vuonna 2023 vastaava kuljetusmaksu on ollut 102,04 € (alv 0%). Yli 6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vastaavasti 14,31 euroa (alv 0%). Vuonna 2023 vastaava kuljetusmaksu on ollut 122,33 € (alv 0%). Säännöllisessä tyhjennyksessä olevan enintään 6 m3:n säiliön kuljetushinnaksi muodostuisi esityksen mukaan 112,15 € (alv 0%) ja yli 6 m3:n säiliölle 3136,64 € (alv 0 %).

 

Kuljetusmaksu sisältää kohteen keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen purkupaikalle. Kuten vuoden 2023 jätetaksassa, myös ensi vuoden taksaesityksessä perushintaiseen tyhjennykseen sisältyy kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen tyhjennys ja kuljetus jatkokäsittelyyn. Kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen enimmäismäärää ei ole rajoitettu, ja kuormauspaikan etäisyys keräysvälineestä on määritelty enintään 30 metriksi vuoden 2023 taksan mukaisesti. Kuljetusmaksuihin sisältyy myös yleiskuluja, joilla katetaan kuljetusten tilaaminen ym. hallinnointi lietejätehuoltoon liittyen.

 

Säännöllinen tyhjennys, tilaus- , täsmä- , päivystys- ja saarityhjennys sekä lisätyöt

Kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluvaa saarityhjennyksen tuntityön määritelmää on tarkennettu vuoden 2024 taksaesitykseen. Määritelmään on lisätty maininta siitä, että tuntityö veloitetaan toteutuneiden tuntien mukaan.

Kiinteistökohtaisia lisätöitä ei ole sisällytetty tyhjennyshintaan, koska ne eivät koske kaikkia kiinteistöjä. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitettävät hinnankorotukset perustuvat urakkasopimuksen mukaiseen indeksin tarkastukseen. Kiinteistökohtaisten lisätöiden yksikköhintoihin esitettävät korotukset ovat 1,26 - 32,00 € (alv 0 %) työlajista riippuen.

 

Muut muutokset

Taksan kohdat 4 § virheet ja laiminlyönnit sekä 8 § korot, muistutukset ja muutoksenhaku on muutettu vastaamaan tekstisisällöltään kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksaa. Taksan kohta § 30 sanasto on termin tilauksen vastaanottopäivän osalta tarkennettu siten, että tilauksen vastaanottopäivä on tilauspäivä, kun tilaus tehdään arkipäivänä puhelimitse ennen kello 15:tä. Arkipäivisin kello 15:n jälkeen puhelimitse tehtyjen tai sähköisten kanavien kautta lähetettyjen tilauspyyntöjen osalta tilauksen vastaanottopäivä on tilauspäivää seuraava arkipäivä. Arkipäiviksi ei katsota arkipyhiä tai juhannusaattoa.

 

Saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelymaksut

Vuoden 2024 taksaehdotuksessa esitetyt lietteen käsittelykustannukset ovat kuntien vesilaitosten vastaanottohintojen mukaisia. Puhdistamoiden vastaanottohintojen muuttuessa taksassa asetetut käsittelyhinnat muuttuvat vastaavasti. Niiden vaikutus otetaan huomioon vastaanottohintojen voimaantulopäivästä lukien.

 

Virtain vesihuoltolaitoksen saostus- ja umpikaivolietteen vastaanottohinta jätetaksaan  vuodelle 2024

Virtain kaupungin vesihuoltolaitoksen saostus- ja umpikaivolietteiden vastaanottohintoihin vuodelle 2024 ei esitetä tehtäväksi korotuksia. Voimassa oleva umpikaivolietteen vastaanottohinta on 6,46 €/m3 (alv 0%) ja sakokaivolietteen vastaanottohinta on 12,23 €/m3 (alv 0%).

 

Esittelijä Tekninen johtaja Jussi Lähteenmäki

 

Päätösehdotus Teknisten palveluiden lautakunta päättää, ettei sillä ole lausuttavaa Alueellisen jätehuoltolautakunnan saostus- ja umpikaivolietteiden jätetaksaan, sekä päättää, ettei Virtain kaupungin vesihuololaitoksen saostus- ja umpikaivolietteiden vastaanottohintaa koroteta vuodelle 2024.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

Lisätietoja Tekninen johtaja Jussi Lähteenmäki p. 044 7151 310,

 etunimi.sukunimi@virrat.fi

 

Jakelu kirjaamo@tampere.fi

 

 

 Tämä pykälä tarkastettiin kokouksessa


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa