RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.virrat.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Teknisten palveluiden lautakunta
Pöytäkirja 16.05.2023/Pykälä 51
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Yksityistieavustukset 2023
TEKPALV 16.05.2023 § 51
11/10.03.01.06/2022
Valmistelija Rakennusmestari
Virtain kaupungin yksityisteiden hoidon ja kunnossapidon avustamiseen hyväksytään seuraavat avustusperiaatteet:
Yksityistielle myönnetään avustusta vakituisen asutuksen (yksi ympärivuotinen asuttu kiinteistö) perusteella. Avustusta ei myönnetä mökkiteille. Avustettavan tien vähimmäispituus on 500 metriä.
Harkinnanvaraisesti voidaan myöntää avustusta muun liikenteellisen merkityksen perusteella. Tällaisia ovat mm. tien tieverkostollinen asema tieverkostollinen asema (tie yhdistää kaksi tai useampia teitä) tai jos muiden kuin tieosakkaiden liikennemäärä on tien kokonaisliikenteestä huomattava.
Erityisistä syistä voidaan tapauskohtaisesti avustaa teitä, jotka ovat alle
500 metriä. Erityisiä syitä voivat olla mm. invaliditeetti tai sairaus
(terveysviranomaisen lausunnon mukaan). Silta tai luonnon olosuhteista
johtuvat poikkeukselliset syyt kuten luonnon katastrofi, tulva tai maanvyöry.
Mikäli vakituinen asutus tien vaikutusalueella loppuu, avustus lakkautetaan
seuraavan kalenterivuoden alussa.
Tarkemmat avustuskelpoisuusehdot, kunnossapitoluokkien määritys ja
laskentamenettely, pysyvän asutuksen pääsyteiden ohjeistus, avustuksen
hakumenettely, hyväksyttävät kustannukset ja avustuksen määräytyminen
seuraavasti:
Avustuskelpoisuuden ehtoja
Yksityistie on yksityistielain 84 §:n perusteella avustuskelpoinen, jos
tietä koskevien asioiden hoitoa varten on perustettu tiekunta ja että
tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja
katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset, kuten lain 50 §:ssä
edellytetään.
Tiellä on paikkakunnalla huomattava liikenteellinen merkitys tai se on
tarpeellinen pysyvän asutuksen pääsytienä vähintään viidensadan metrin
matkalla ja sen vaikutuspiirissä on vähintään yksi pysyvästi asuttu talous.
Tien tai sen osa ei ole avustuskelpoinen, jos
-se on pelkästään maa- tai metsätalouskäytössä (viljelytie, metsätie)
-se johtaa pelkästään vapaa-ajan asunnoille (mökeille)
-se on asemakaava-alueella (ranta-asemakaavoja lukuun ottamatta)
Pysyvän asutuksen pääsytie on avustuskelpoinen vain viimeiseen
pysyvästi asuttuun talouteen saakka. Tällaisella tiellä myös avustettavan
parantamishankkeen täytyy olla pysyvän asutuksen käyttämällä tienosalla.
Mikäli tiellä on merkittävästi muiden, kuin tieosakkaiden aiheuttamaa
läpikulkuliikennettä, on tie avustuskelpoinen koko pituudeltaan.
Kunnossapitoluokkien määritys
Kunnossapitoavustusta saavat tiet jaetaan neljään kunnossapitoluokkaan.
Rekisteröimättömien avustuskelpoisten teiden kohdalla noudatetaan kunnossapitoluokan 4 ehtoja. Luokitusta tehtäessä on käytetty pohjana
yksityisteiden valtionavustuskelpoisuusohjeita. Tien kunnossapitoluokka
määrätään sen kunnossapitotarpeen perusteella.
Tien kunnossapitoluokka määritellään seuraavin perustein:
Tien tai sen osan kunnossapitoluokka määritetään
valtionavustuskelpoisuushakemuksessa esitettyjen ja tarkastettujen
"vaikutusalueen maankäyttö ja liikennetietojen" -perusteella. Liikennettä
aiheuttavista tekijöistä saa pisteitä seuraavan laskentakaavan mukaisesti:
P= A/3 + B/12 + C/150 + D/1000 + E/15 + F/5 + G/7 + H*I/5*L + J*I/50*L,
jossa
P = kokonaispistemäärä
A = pysyvästi asuttujen talouksien lukumäärä
B = vapaa-ajan asuntojen lukumäärä
C = peltopinta-ala hehtaareina
D = metsäpinta-ala hehtaareina
E = kevyt linjaliikenne ajoneuvoina viikossa
F = raskas linjaliikenne ajoneuvoina viikossa
G = läpikulkuliikenne ajoneuvoina vuorokaudessa
H = raskas erityisliikenne ajoneuvoina viikossa
J = kevyt erityisliikenne ajoneuvoina viikossa
I = erityiskohteen etäisyys tien tai sen osan alkupäästä
kilometreinä
L = tien tai sen osan pituus kilometreinä
Erityisliikenteellä tarkoitetaan tien varrella sijaitseviin koulutus-, palvelu- tai
tuotantolaitoksiin sekä terminaaleihin suuntautuvaa liikennettä.
Jos tie jakautuu liikenteellisesti selvästi erilaisiin osiin, kunnossapitoluokka
määritetään kullekin osalle erikseen. Erillistä määritystä ei kuitenkaan
tehdä alle kilometrin pituiselle tien osalle.
Laskennassa saatu pistemäärä pyöristetään lähimpään täyteen
kokonaislukuun. Tien kunnossapitoluokka määräytyy saadun pistemäärän
perusteella seuraavasti:
Pistemäärä Kunnossapitoluokka
vähintään 20 =20 1
10-19 =10 mutta <20 2
4 - 9 =4 mutta < 10 3
alle 4 <4 4
Laskennalliset kunnossapitokustannukset
Laskennallisia kunnossapitokustannuksia määritettäessä lähtökohtana
käytettävät kunnossapidon kustannukset ovat vuoden 2002
kustannustasossa 910 euroa/km. Maarakennuskustannusindeksin
muutoksen mukainen kustannustaso 2015/9 on 1275 euroa/km.
Kustannusindeksi tarkistetaan neljän vuoden välein. Kustannusindeksi
tarkistettu vuonna 2022.
Kunnossapitoluokittain kilometrikustannukset määritetään käyttäen seuraavia kertoimia.
Kunnossapitoluokka Kerroin
1 1,50
2 1,25
3 1,00
4 0,75
Ennen uuden luokituksen käyttöönottoa avustusta hakevien tiekuntien
liikenteelliset ja muut luokitukseen tarvittavat tiedot päivitetään
ajantasaisiksi. Mikäli tiekunnissa tapahtuu pysyvän asutuksen muutoksia,
tai muita merkittäviä muutoksia on luokitusta tarkasteltava vuosittain.
Muilta osin tarkastelut tehdään neljän vuoden välein.
Enimmäisavustuksen suuruus
Tien kunnossapitoavustuksen suuruus määräytyy laskennallisesti tien tai
tien osien kunnossapitoluokkien perusteella (YksTA 13 §)
Vuonna 2011 työryhmän esittämät enimmäiskustannukset ja
kunnossapitoluokat, sekä indeksillä tarkistetut enimmäiskustannukset ovat
seuraavat.
Kunnossapitoluokka v. 2022 €/km
Kunnossapitoluokka 1 2016,50 €
Kunnossapitoluokka 2 1680,40 €
Kunnossapitoluokka 3 1344,30 €
Kunnossapitoluokka 4 1008,25 €
Pysyvän asutuksen pääsytiet
Pysyvän asutuksen pääsytienä pidetään yksityistieasetuksen 8§:n mukaan
asutuksen pääasiallista kulkuyhteyttä paikalliseen hallinto- tai
palvelukeskukseen.
Avustuskelpoisuuden ehtona on, että tie tai sen osa toimii tällaisena
pääsytienä yhtäjaksoisesti yhteensä vähintään 500 metrin matkalla. Tien
vaikutuspiirissä on oltava vähintään yksi pysyvästi asuttu talous.
Pysyvästi asuttuna taloutena pidetään asuntoa, jossa asutaan ympäri
vuoden ja joka on väestölain (507/1993) väestötietojärjestelmään
tallennettu asuinpaikka. (YksTA 8§)
Hakumenettely ja hyväksyttävät kustannukset
Kunnossapitoavustusta voivat hakea järjestäytyneet tiekunnat.
Avustushakemus liitteineen tuli jättää Virtain kaupungin tekniselle osastolle
2.4.2023 mennessä. Hakemus oli saatavilla myös osoitteessa
www.virrat.fi/tekniset palvelut.
Tiekunnan on liitettävä hakemukseen jäljennös tiekunnan
tilinpäätöstiedoista (huom. alkuperäiset tositteet säilytetään tiekunnan
arkistossa mahdollista tarkastusta varten).
Edelleen tiekuntien on liitettävä avustushakemukseen jäljennös tiekunnan
vuosikokouksen pöytäkirjasta, josta ilmenee kunnossapitovuoden tilien
tarkastus ja vastuuvapauden myöntäminen tilivelvollisille.
Kunnossapitokustannuksiin hyväksytään myös kohtuulliset
hallintokustannukset (kirjanpito yms.). Perusparannushankkeiden avustus
on harkinnanvaraista kuten hoito- ja kunnossapitokustannuksetkin.
Avustusta myönnetään vuotuisiin kunnossapitokuluihin toteutuneiden
kustannusten perusteella. Mikäli toteutuneet kustannukset ylittävät
kunnossapitoluokan laskennalliset kustannukset käytetään
avustusperusteena laskennallisia kustannuksia.
Avustuksen määräytyminen
Avustuksen taso määräytyy vuosittain kaupungin valtuuston päättämän
määrärahan puitteissa.
Tienpitäjältä edellytetään kussakin tapauksessa vähintään 20%
omavastuuosuutta hoito- ja kunnossapitokustannuksissa.
Virtain kaupungilla on hyväksytty seuraavat avustusperiaatteet:
Teknisen lautakunnan vuoden 2022 talousarviossa on varattu
yksityistieavustuksiin ja perusparannushankkeisiin 265.000 euron
määräraha.
Tekninen lautakunta myöntää vuosittain avustusta yksityisteiden
tienpitäjille toteutuneiden kunnossapitomenojen mukaan.
Avustusta jaettaessa käytetään 2011 hyväksyttyjä avustusehtoja.
Avustukset teittäin pykälän liitteenä.
Esittelijä Tekninen johtaja Jussi Lähteenmäki
Päätösehdotus Teknisten palveluiden lautakunta päättää myöntää yksityisteiden tienpitoon kunnossapitoavustusta seuraavasti.
Tieryhmä I tiekunnat, liite 1
hakemuksien lukumäärä 138 kpl
teiden yhteispituus 375,62 km
tiekuntien ilmoittamat kustannukset 520.400,42 €
teknisen lautakunnan hyväksymät kustannukset 400.847,97 €
avustukset yhteensä 240.105,48 €
Neljän tiekunnan avustus ehdollisena, kunnes tilinpäätöstiedot on toimitettu.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Lisätietoja Rakennusmestari Pia Maskonen, 044 7151 362
etunimi.sukunimi@virrat.fi
Jakelu Tiekunnat
Esteelliset tiekunnittain:
Ari Rajamäki: 15. Niinimäki, 22. Koivisto, 36. Aho, 245. Ilvesniemi
Pasi Aho: 1. Koro-Pirttimäki, 116. Kallioniemi
Jussi Helin: 69. Purra
Auli Arpiainen: 47. Kortesuo, 244. Sipilä-Vaskisalo
Riitta Mäki: 26. Rintamäki
Anssi Nyman: 345. Rajaniemi, 13. Vanha Maantie
Esteelliset poistuivat kokouksesta vuorollaan kunkin tien yksityistieavustusta päätettäessä. Puheenjohtajan esteellisyyden ajan puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Riitta Mäki.
Asiantuntijana pykälän käsittelyn ajan toimi rakennusmestari Pia Maskonen. Maskonen poistui kokouksesta klo 17:15.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |